|
India in Warsaw. Indie w Warszawie
Indie
40
PLN
India in Warsaw. Indie w Warszawie
Tom upamiętniający 50-lecie historii indologii na Uniwersytecie Warszawskim (2003/2004), pod red. Stasik D., Trynkowska A.
Contents Foreword Introduction Kuvar Näräyan, Läpatä kä huliyä / Kunwar Narajan, Opis zaginionego Part One. Crossing the Borders – Looking at Each Other Maria Krzysztof Byrski, Jubilee Retrospections S. Carlos, The Italian Tamil Scholar Rev. Beschi: Encounter of the West and the East Renata Czekalska, O tłumaczeniu literatury polskiej na język hindi / On Translating Polish Literature into Hindi Marek Mejor, O indologii słów kilka / Some Remarks on Indology Kunwar Narain, A Few Thoughts on the Roots of Civilisation in the SAARC Region as Reflected in Literature Krzysztof Pawłowski, Co oznacza Benares dla Jerozolimy i Aten / How Can Benares Be of Meaning for Jerusalem and Athens? Beata Szymańska, Osobliwości recepcji filozofii indyjskiej w Polsce w XIX wieku / Peculiarities of the Reception of Indian Philosophy in 19th-century Poland Hanna Urbańska, W poszukiwaniu motywów indyjskich w polskiej bajce ludowej / In Search of Indian Motifs in Polish Folk-Tales Elżbieta Walter, On Polish Translations of Rabindranath Tagore’s Writings Krystyna Wojakowska , Antoni Kałuski in Archival Sources Part Two. Considering Traditions 1. Philosophy and Re l i g i o n Marzenna Czerniak-Drożdżowicz, Projekty badawcze dotyczące tantrycznych tradycji wisznuickich / Research Projects Concerning Tantric Vaishnava Traditions . Krzysztof Jakubczak, O domniemanym sceptycyzmie madhjamaki / On the Supposed Madhyamaka Scepticism Marzenna Jakubczak, Czy mistyk potrzebuje filozofii? Rozważania nad filozoficzną interpretacją Jogasutr / Does the Mystic Need Philosophy? Reconsideration of the Philosophical Interpretation of the Yoga-Sùtras Krzysztof Kosior, Comments on Buddhist Ethics Marta Kudelska, Dlaczego istnieje raczej „ja” niż „to”? / Why Is There Self Rather than That? Shashiprabha Kumar, The Nature of Human Existence Monika Nowakowska, Abhäva-pramäna – komentarz, interpretacja, reinterpretacja / Abhäva-pramäna – Commentary, Interpretation, Reinterpretation 2. Language and Literature Giuliano Boccali, On the Origins of the Mahäkävya. Introduction to a Round Table John Brockington, Some Rämäyana Textual Issues Mary Brockington, The Rämäyana in the Mahäbhärata: the Ever-present Räma Däsarathi Alexander M. Dubyanskiy, The Theme of a Military Expedition in the CilappatikäramBarbara Grabowska, The Killing of Kamsa. The Hero’s Path to the Throne Joanna Jurewicz, Spring, Well and Bucket in the Rgveda Joanna Sachse, Kilka uwag o braminach w Mahabharacie / A Few Remarks on Brahmins in the Mahäbhärata Bożena Śliwczyńska, The Technique of Narration in the Kùtiyättam Theatre Tradition Danuta Stasik, Crow BhuÊundi and His Story of the Deeds of Räm Aleksandra Szyszko, Narrative Traditions of Rajasthan Anna Trynkowska, A Poet and a Critic. Mallinätha’s Commentary on the Fifth Sarga of Kälidäsa’s Kumärasambhava Part Three. Considering the Present 1. Language and Literature Monika Browarczyk, Comrade K{sna or Comic Incongruity Between Hindu Mythology and the Present in Hindi Satirical Writings (HariÊaƒkar Parsäı and Ârıläl Âukla) Kamila Junik, Wyobraźnia wyzwolona. O poezji Tedêi Grower / Transgressive Imagination. On the Poetry of Tejı Grover Agnieszka Kuczkiewicz-Fraś, Sytuacja języka urdu we współczesnym Pakistanie / The Situation of the Urdu Language in Contemporary Pakistan Stuart McGregor, Changing Perspectives in the Hindi Writing of Vaidyanath Mishra ‘Nagarjun’ Magdalena Ślusarczyk, Ironia w powieści Kyäp M.Â. DêoÊiego / The Irony in Kyäp – a Novel by Manohar Śyäm Jośı 2 . C u l t u r e a n d S o c i e t y Mateusz Wierciński, Wokół znaczenia rytuałów carak pudzi i przechodzenia przez ogień w Indiach / On the Symbolic Meaning of the Charak Puja (Hookswinging) and the Ritual of Passing through Fire in India Jacek Woźniak, Badaga Ceremonials as Reflected in Rajam Krishnan’s Kurincitten Wydawnictwo Elipsa, 2006, s.390 ISBN 83-7151-721-1 Opinie o produkcie (0) |
|